Rugklachten

Om rugklachten te voorkomen heeft men verschillende meningen met betrekking tot slapen. Wanneer slaap je goed? Moet je een hard of een zacht matras nemen? Moet je een harde of een zachte boxspring nemen? Beiden zijn eigenlijk onjuist. Je moet met bepaalde factoren rekening houden wanneer je een keuze gaat maken. Gewicht speelt een rol met het kiezen van de hardheid, zo ook de heupen, schouders, rug en eigenlijk heel het lichaam. Laten we een voorbeeld nemen.

Zoals je op de afbeelding ziet, zie je de verschillen tussen te hard en te zacht. Wanneer je te zacht ligt, gaat het lichaam doorhangen. De ruggenwervel komt in een verkeerde houding te liggen en dit kan uiteindelijk leiden tot klachten van gewrichten en rug.

Wanneer je te hard ligt, wordt de drukverdeling heel slecht op bepaalde gewrichten zoals heupen of schouders. Ook vind er dan weinig aansluiting plaats bij de onderrug omdat deze hol loopt. Je zult dan snel merken dat je last krijgt van je onderrug. Wanneer je een rugslaper bent gaan de spieren zich ontspannen in je slaap, daardoor gaat de ruggenwervel doorhangen als die niet door het matras wordt ondersteund. Wanneer je een zijslaper bent komt er veel druk op het voorste gedeelte van de schouder en heupen. Het slaapsysteem moet zich aansluiten aan je lichaam zodat de druk goed verdeeld kan worden bij de schouders en heupen. Hier komt immers de meeste druk te liggen. Mocht je een heel hard matras hebben dan kan dit leiden tot lichamelijke klachten wanneer het niet goed aansluit.

Dus wat is nu het antwoord?

Je moet dus niet te hard maar ook niet te zacht slapen. Vaak adviseren wij in onze winkels een stevig matras met een zachtere toplaag. De hardheid van de matras zorgt voor een rechte lichaamshouding en de zachtere toplaag gaat zich aanpassen naar je lichaam en de druk verdelen.

Uiteindelijk blijft dit allemaal advies en moet je voor jezelf de keuze maken wat je prettig vind en waarvan je denkt dat die keuze de beste is.